Over ons

Welkom bij de  Vletterlieden

Compleet dienstenpakket.

Onze core business is het vast- en losmaken van zeeschepen en de begeleiding van alle schepen in en rond de havens en sluizen van IJmuiden. Daarnaast verzorgen we ook andere diensten. Zo kan de C.V.V. bijvoorbeeld ingezet worden als bemanning op onbemande schepen, zogenoemde runners. Ook het bevoorraden van schepen met licht en klein materiaal of het plaatsen van olieschermen en dergelijke bij calamiteiten zijn onderdelen van ons takenpakket. Een steeds meer opkomende dienst is het communicatievaren, oftewel een watertaxi van mensen naar schepen , ook wel tenderservice genoemd. Hierbij wordt er gevaren naar schepen of kranen om die te voorzien van bemanning en/of materiaal.

Werkgebied.

Wij zijn voornamelijk werkzaam in het havengebied IJmond en het Noordzeekanaal tot 30 mijl buitengaats van IJmuiden.  Daaronder valt: het sluizencomplex en de havens in de IJmond. Met de tenders varen wij naar de ankerplaatsen en de windmolenparken Prinses Amalia, Egmond aan Zee en Luchterduinen. Tata Steel met haar kades is al sinds het begin van haar bestaan een vaste partner van ons.

  

Met deze solide organisatie zorgt de C.V.V. voor een betrouwbare afhandeling.

Historie

Zandvletters en waterschuiten

Al in de 17e eeuw assisteren zandvletters en Marker waterschuiten het scheepvaartverkeer aan de kust en de toenmalige Zuiderzee, het huidige IJsselmeer. Zij zijn actief in het overslaan van de lading van zeeschepen op kleinere binnenvaartschepen. Verder voorzien de waterschuiten uitgaande zeilschepen van proviand en drinkwater voor een soms maandenlange zeereis.

Van Texel naar IJmuiden

Als in 1825 het Noordhollandsch Kanaal tussen Amsterdam en Den Helder is gegraven, laten de sloeplieden zich gelden. Haringvissers uit Den Helder en Oude Schild (Texel) varen met hun sloepen zeeschepen tegemoet om te assisteren en de communicatie met de wal te verzorgen. Deze sloeplieden zijn de pioniers van het huidige vletterwezen. Een aantal van hen verenigt zich in de Gouden Ploeg die contracten met scheepvaartondernemingen afsluit.

Concurrentiestrijd

Als in 1876 het Noordzeekanaal en de sluizen gereed komen, verplaatst het scheepvaartverkeer zich naar IJmuiden. De Gouden Ploeg gaat mee om de contracten voort te zetten, maar krijgt al snel concurrentie van de Koperen Ploeg van Gerrit van der Wiele. De jaren die volgen kenmerken zich door een harde strijd tussen allerlei groepen van vletterlieden, die elkaar op de meest creatieve manieren de loef proberen af te steken.

Samenwerken in CVV

Na de Tweede Wereldoorlog zijn veel vletterlieden de onderlinge concurrentie zat. Leden van de Gouden Ploeg, de Koperen Ploeg en de Bootlieden Vereniging IJmuiden willen met elkaar gaan samenwerken. De samenwerking wordt op 30 november 1945 bezegeld met de officiƫle oprichting van de C.V.V.

Werkgebied

Het gehele havengebied en 30 mijl buitengaats IJmuiden.
Ons werkgebied bestrijkt het gehele havengebied en 30 mijl buitengaats van IJmuiden. Daaronder vallen: het sluizencomplex (zuider-, midden- en noordersluis), staalfabriek Tata, de vissershaven, de haringhaven, de (nieuwe)derde haven, de ankerplaats, het windmolenpark en de IJ-bunker.Bemannen van onbemande objecten en meren en ontmeren.
We assisteren bij het bemannen van onbemande objecten zoals bakken, kranen en cascoschepen. Voordat het schip/object de pieren van IJmuiden binnenloopt, gaan we aan boord en meren het schip/object af in de haven of sluizen. Vervolgens varen we dan mee om het schip, indien gewenst, in Amsterdam af te meren.
Aan de binnenkant van de sluizen bestaat het gebied uit:

  • Velsen-Noord: (1ste, 2de en 3de rijksbinnenhaven, de NAM & ORCA base).
  • Beverwijk: De haven van Beverwijk (de PIJP) en Velser terminal. Tot helemaal aan zijkanaal ‘F’.

Plaatsen van olieschermen
Als er olie gemorst is in de haven, assisteren wij bij het plaatsen van olieschermen. Ook wordt er gevaren naar schepen en drijvende kranen om die te voorzien van nieuwe bemanning en/of materialen. Als vletterlieden werken wij altijd vanuit verschillenden locaties.

Bootlieden opleiding voor
alle leden in Nederland

De Nederlandse Bootlieden Vereniging (N.B.V.) is opgericht in 1977. De doelstelling van de N.B.V. is het behartigen van de belangen van haar leden, het adviseren van haar leden en het uitwisselen van ervaringen op velerlei gebied. Ook heeft de N.B.V. een eigen Bootlieden opleiding ontwikkeld die is erkend door het ministerie van VW&O. Tevens wordt middels een Nederlands Bootlieden Register het aantal gediplomeerde Bootlieden in Nederland geregistreerd. Men kan pas toegelaten worden tot de opleiding boatman nadat men is aangenomen bij een van de bij de NBV aangesloten boatman bedrijven.

Alle leden van het Corps van Vletterlieden (C.V.V.) zijn in het bezit van een Boatman diploma, groot vaarbewijs en een VCA veiligheidscertificering.

Onze zeegaande tenders zijn MCA en IMCA gecertificeerd. Dit bovenop de normale keuringen die door de vlaggenstaat gedaan worden.

Tevens is de C.V.V. ISO 9001.2015 gecertificeerd en worden er regelmatig controles uitgevoerd door DNV GL zo dat we dit keurmerk kunnen blijven handhaven.

Hoofdkantoor

Hoofdgebouw
 In ons hoofdgebouw op de locatie Zuidersluis houden wij kantoor en zit de operator. Vanuit de wachttoren heeft hij zicht over het havengebied van IJmuiden. Met behulp van het Hamis-computersysteem houdt hij het scheepvaartverkeer nauwlettend in de gaten. De operator zorgt er voor dat er in de haven vletterlieden klaar staan om te assisteren met meren of ontmeren. Ook komen bij de operator de berichten binnen van eventuele planningen of veranderingen in het scheepvaartverkeer.

Tevens hebben wij een locatie op de Noordersluis zodat wij het hele havengebied zo efficiƫnt mogelijk kunnen bedienen.

Hoofdgebouw

Noordersluis