Wie wij zijn

Organisatie

Assisteren bij aankomst, verblijf en vertrek schepen
De Coöperatieve Vereniging van Vletterlieden (C.V.V.) assisteert schepen bij aankomst, verblijf en vertrek in en rond de zeehaven van IJmuiden. De C.V.V. is al zo’n zestig jaar actief in het havengebied van de IJmond en de sluizen van IJmuiden.

Bij onze organisatie werken op dit moment ruim 50 personen:

  • Vletterlieden (gediplomeerd en lid/eigenaar van de C.V.V.)
  • Aankomende Vletterlieden (leerlingen)
  • Administratieve ondersteuning
  • Bestuur van de C.V.V.

Bijspringen als dat nodig is
De Vletterlieden en leerlingen zijn verdeeld over vijf ploegen van tien personen. Deze vijf ploegen verdelen het werk, zodat steeds een ploeg dienst heeft. Ook is er altijd een tweede ploeg paraat om bij te springen als het nodig is.

Betrouwbare afhandeling scheepvaart in haven IJmuiden
Met deze solide organisatie zorgt de C.V.V. voor een altijd betrouwbare afhandeling, waardoor de scheepvaart geen last heeft van vertragingen bij een bezoek aan de havens van IJmuiden.

Met deze solide organisatie zorgt de C.V.V. voor een altijd betrouwbare afhandeling.

Historie

Zandvletters en waterschuiten

Al in de 17e eeuw assisteren zandvletters en Marker waterschuiten het scheepvaartverkeer aan de kust en de toenmalige Zuiderzee, het huidige IJsselmeer. Zij zijn actief in het overslaan van de lading van zeeschepen op kleinere binnenvaartschepen. Verder voorzien de waterschuiten uitgaande zeilschepen van proviand en drinkwater voor een soms maandenlange zeereis.

Van Texel naar IJmuiden

Als in 1825 het Noordhollandsch Kanaal tussen Amsterdam en Den Helder is gegraven, laten de sloeplieden zich gelden. Haringvissers uit Den Helder en Oude Schild (Texel) varen met hun sloepen zeeschepen tegemoet om te assisteren en de communicatie met de wal te verzorgen. Deze sloeplieden zijn de pioniers van het huidige vletterwezen. Een aantal van hen verenigt zich in de Gouden Ploeg die contracten met scheepvaartondernemingen afsluit.

Concurrentiestrijd

Als in 1876 het Noordzeekanaal en de sluizen gereed komen, verplaatst het scheepvaartverkeer zich naar IJmuiden. De Gouden Ploeg gaat mee om de contracten voort te zetten, maar krijgt al snel concurrentie van de Koperen Ploeg van Gerrit van der Wiele. De jaren die volgen kenmerken zich door een harde strijd tussen allerlei groepen van vletterlieden, die elkaar op de meest creatieve manieren de loef proberen af te steken.

Samenwerken in CVV

Na de Tweede Wereldoorlog zijn veel vletterlieden de onderlinge concurrentie zat. Leden van de Gouden Ploeg, de Koperen Ploeg en de Bootlieden Vereniging IJmuiden willen met elkaar gaan samenwerken. De samenwerking wordt op 30 november 1945 bezegeld met de officiële oprichting van de CVV.

Werkgebied

Het gehele havengebied en 30 mijl buitengaats IJmuiden
Ons werkgebied bestrijkt het gehele havengebied en 30 mijl buitengaats van IJmuiden. Daaronder vallen: het sluizencomplex (zuidersluis, middensluis en noordersluis), staalfabriek Tata, de vissershaven, de haringhaven, de (nieuwe)derde haven, ankerplaats, windmolenpark en de IJ-bunker.

Bemannen van onbemande objecten en meren en ontmeren
Wij assisteren ook bij het bemannen van onbemande objecten zoals bakken, kranen en cascoschepen. Voordat het schip/object de pieren van IJmuiden binnenloopt, gaan we aan boord en meren het schip/object af in de haven of sluizen. Vervolgens varen we dan mee om het schip, indien gewenst, in Amsterdam af te meren.

Aan de binnenkant van de sluizen bestaat het gebied uit:

  • Velsen-Noord: (1ste, 2de en 3de rijksbinnenhaven, de NAM & ORCA base).
  • Beverwijk: De haven van Beverwijk (de PIJP) en Velser terminal. Tot helemaal aan zijkanaal ‘F’.

Plaatsen van olieschermen
Als er olie gemorst is in de haven, assisteren wij bij het plaatsen van olieschermen. Ook wordt er gevaren naar schepen en drijvende kranen om die te voorzien van nieuwe bemanning en/of materialen. Als vletterlieden werken wij altijd vanuit verschillenden locaties.

Bootlieden opleiding voor
alle leden in Nederland

De Nederlandse Bootlieden Vereniging (N.B.V.) is opgericht in 1977. De doelstelling van de N.B.V. is het behartigen van de belangen van haar leden, het adviseren van haar leden en het uitwisselen van ervaringen op velerlei gebied. Ook heeft de N.B.V. een eigen Bootlieden opleiding ontwikkeld die is erkend door het ministerie van VW&O en die vanaf 1983 door alle bootlieden in Nederland is gevolgd. Tevens wordt middels een Nederlands Bootlieden Register het aantal gediplomeerde Bootlieden in Nederland geregistreerd.

Alle leden van onze Coöperatieve Vereniging van Vletterlieden (C.V.V.) zijn in het bezit van een Boatman diploma, groot vaarbewijs en een veiligheidscertificering.

Onze zeegaande tenders zijn MCA en IMCA gecertificeerd. Dit bovenop de normale keuringen die door de vlaggenstaat gedaan worden.

Tevens is de C.V.V. ISO 9001 gecertificeerd en worden er regelmatig controles uitgevoerd door Quality Masters zo dat we dit keurmerk kunnen blijven handhaven.

Hoofdkantoor

Hoofdgebouw
Bovenop het hoofdgebouw in IJmuiden staat de wachttoren. De toren is bij de laatste verbouwing gerealiseerd. Vanuit de wachttoren heeft de werkverdeler zicht over het hele havengebied van IJmuiden. Met behulp van het Hamis-computersysteem houdt hij het scheepvaartverkeer nauwlettend in de gaten; wanneer er een schip binnenkomt, naar de sluis komt of uit de haven vertrekt. De werkverdeler zorgt er dan altijd voor dat er op die plek in de haven vletterlieden klaar staan om te assisteren met meren of ontmeren. Ook komen bij de wachttoren de telefoontjes binnen van eventuele planningen of veranderingen in het scheepvaartverkeer.

Wachtverblijf
Het wachtverblijf bevindt zich direct onder de wachttoren. Dit verblijf heeft een open verbinding met de wachtsman door middel van een open trappenhuis. Als het werk is gedaan, komen de vletterlieden hier weer terug om te wachten op de volgende klus. In het wachtverblijf wordt ook gegeten en bestaat de mogelijkheid om koffie of thee te drinken.

Hoofdgebouw

Noordersluis